1530
Vorrhede Mart. Luther. Unser Herr Jhesus Christus
hat Matth. 18 klerlich gnug verkundigt/ das seine liebe kirche imer müsse/
Rotten und Secten leiden/ da er spricht/ Es müssen ergernisse komen/ Aber doch
wehe dem menschen/ durch welchen die ergernsse komen/ So hat auch S. Paul 1.
Corin. 11 gesagt/ Es müssen Rotten odder Ketzerey sein/ auff das die
bewereten offenbar werden/ Und 2. Pet. 2. Es werden aber unter euch falsche
lerer sein/ wie unter jhenen auch falsche propheten waren/ Wie denn solchs
von anfang der Christenheit/ auch zur Apostel zeit bis daher/ mit der that
vollenkömlich geschehen ist/ Und bis an der welt ende geschehen wird. Denn
Christus ist ein König und Herr/ darumb mus er auch streiten und kriegen/ Er
streitt aber geistlich mit der warheit/ widder die lugen/ so weret sich die
lügen und wil nicht unterligen/ Also geben denn die Rotten an/ und hebt sich
solcher lerm und rumor inn der Christenheit. Der halben sol niemand sich
wundern noch entsetzen/ ob er Rottengeister und ketzer unter den Christen
sihet auffkomen/ und so greulich poltern wider die warheit/ Bistu ein Christ/
und gleubest Christo und seinen Aposteln/ so mustu ja das auch gleuben und
gewarten/ da sie sagen/ Es müssen Rotten und ergernis komen/ Und solch ihr
wort fur keine lügen odder lose leichtfertige rede halten/ sondern das sie
von redlichen/grossen/ grewlichen sachen reden/ wie Gottes wort zu reden
gebürt/ Und must dirs lassen nicht seltzam sein/ wenn sie komen/ sondern dich
daran gewenen/ das du könnest sagen/ Wolan/ las hergehen und komen/ was da
kompt/ ich habs legest wol gewust/ das Rotten komen musten/ Sind es diese
nicht/ so müssens andere sein/ lassen diese ab/ so fahen andere an. Wiltu das
liebe Evangelion haben/ so mustu die hellische pforten und teuffel auch
haben/ das du das selbige Evangelion/ nicht mit liebe noch friden habest/ wie
Christus spricht/ Ich gebe euch meinen friden/ Nicht wie die welt gibt. Und inn Summa/ der teuffel
ist ein poltergeist und rumpelgeist/ poltern und rumpeln kan er nicht lassen/
Bis her unter dem Bapst/ hat er gepoltert in heusern/ inn kirchen/ auff dem
felde/ in den welden/ und hat da mit einen seel marckt gestifft/ hat sich fur
menschen seelen veil geboten und verkaufft/ da durch die Messe und alle
Christliche werck ins fegfeuer/ ja inn die helle geschleifft/ und aller welt
güter inn faulfressige beuche gesteckt/ ja inn der klöster und stifft Cloacas
und heimliche gemach versenckt/ Nu aber solcher seelen marckt ihm nidder
gelegt ist/ richt er ein new gepolter und ein ander gerumpel an/ durch die
Rotten geister/ Darumb wie man für den polter geistern inn heysern itzt sich
nicht mehr fürcht/ also solten wir uns auch für seinem poltern inn den Rotten
nicht mehr entsetzen/ Es mus doch gepoltert und gerumbelt sein/ so lange die
wellt stehet. Aber es mus uns doch alles zu
gut komen/ und nicht einerley nutz schaffen. Erstlich/ das wir da durch geubt
werden/ das wort Gottes deste vleissiger zu handeln und halten/ und da mit
jhe lenger jhe gewisser der wahrheit werden/ Denn wo solche Rotten nicht
weren/ da durch uns der teuffel so auffwecket/ würden wir zu faul/ schliefen
und schnarchten uns zu tode/ Wurden auch beide glauben und wort bey uns
vertunckeln und verrosten/ bis es gar alles verdörbe/ Aber nu sind solche
Rotten unser schleiffstein und polirer/ die wetzen und schleiffen unsern
glauben und lere/ das sie glat und rein/ wie ein spiegel glentzen/ lernen
auch daruber den teuffel und seine gedancken kennen/ und werden rustig und
geschickt gegen ihm zu streiten/ Welchs alles nachbliebe/ wo wir ruhe hetten
fur den Rotten. Zum andern/ so wird auch das
wort selbs/ da durch deste bas und heller an tag bracht fur der welt/ das
viel die warheit/ durch solchen krieg erfaren/ odder jhe drinnen gesterckt werden/
die sonst nicht da zu kemen/ Denn es ist ein schefftig ding umb das wort
Gottes/ darumb gibt ihm Gott auch zu schaffen/ henget und hetzet dran/ beide/
teuffel und die wellt/ auff das sein macht und tugent offenbar/ und die lügen
zu schanden werde/ Ob nu etliche da durch verfuret werden/ ist auch recht/
und geschicht zur straffe und rache/ uber die Gottlosen/ stoltzen verechter
und undanckbarn menschen/ die unser lere verfolgen/ lestern odder verachten/
Denn was frumer einfeltiger hertzen daneben verfuret werden/ da ist hoffnung/
das sie widder zu recht komen mügen/ Die stoltzen aber und kluglinge sollen
drinnen verstockt/ und ihrer undanckbarkeit und eigener hoffertigen klugheit/
lohn also inn sich selbst empfahen. Solchs alles wirstu hie inn
diesem feinen buch reichlich finden/ wie Gott unsern glauben durch der
Widdertaufer/ faule/ lame zuoten ubet und sterckt/ Widderumb/ auch wie
billich er ihren stoltzen dünckel und undanckbarkeit strafft/ das sie
verblendet und verstockt/ solch nerrisch ding reden/ und darumb auch nicht
gern an das liecht wollen/ sondern ihr gifft im tunckel bergen. Und wie wol
all ihr lügen inn diesem buch/ klerlich und gewaltiglich sind uberwunden/
will ich doch auch ein wenig anzeigung thun/ das man greiffen mag/ der
teuffel habe sie ausgesand/ und mit eitel lügen umbgeben/ wie wol es alles
vorhin inn diesem buch begriffen ist. Erstlich/ ist das ein gewis
zeichen des teuffels/ das sie durch die heusser so schleichen und lauffen im
lande umb/ Und nicht offentlich aufftretten/ wie die Apostel gethan/ und
teglich alle ordentliche prediger thun/ Sondern sind eitel meuchel prediger/
komen auch inn frembde heuser und ort/ dahin sie niemand beruffen noch von
jemand gesand sind/ können auch solchs schleichens und lauffens keinen grund
noch wahrzeichen Bringen/ Dis stückt feilet nicht und ist gewis/ das sie vom
teuffel komen/ wie Christus sagt Johan. 10. Alle die vor mir komen/ sind
diebe und morder/ So habe ich vorhin Psalm 82 vermanet beide/ oberkeit und
unterthan/ das man solche schleicher/ meuchellerer und winckelprediger
schlecht nicht leiden sol/ Denn da ist kein Gott nicht/ sondern gewis der
teuffel selbs/ Es gleisse wie es wolle. Zum andern ist ihr lere/
nichts anders denn welltliche guter/ zeitliche/ fleischliche/ und irdissche
verheissung/die der pobel gern höret/ nemlich das sie wie die Juden und
Turcken auff erden/ ein Reich errichten/ darinn alle Gottlosen erschlagen/
und sie allein/ gute tage haben sollen/ Wer möchte das nicht? Das ist doch ja
eine offentliche greiffliche lugen/ denn Christus hat den seinen nicht ein
weltlich reich/ sondern ein himlisch reich bestellet/un spricht/ Inn der welt
werdet ihr angst und not haben/ Item: Mein reich ist nicht von dieser welt/
Und heisst uns diese wellt verleucken und des himel reichs warten/ sonst
kemen die vorigen heiligen und merterer/ Christus und alle Apostel ubel dazu/
das sie hetten solchs welltlichen reichs müssen entperen/ Darumb ist dis
stück ein gewis zeichen/ das sie der teuffel reite. Zum dritten/ das sie leren/
Christus werde die Gottlosen durchs schwerd umbbringen/ und werde das schwert
solchen bundsbrudern befelhen/ Da sihestu offenberlich/ den mördisschen
auffrurisschen/ rachgirigen geist/ dem der odem nach dem schwert stinckt/ Und
das noch viel feiner ist/ Sie predigen sich selbs/ sie wollen solche gesellen
sein/ das schwert zu furen/ Und das sie doch die lügen also hetten geputzt/
das nicht sie selbs/ sondern andere thun solten/ wie die Propheten von den
kunfftigen Christen weissagen/ so hette es doch ein wenig frabe/ Aber diesen
gesellen/ sind ihre nachbar nicht wol geraten/ drumb muhsen sie sich selbs
predigfen un nicht Christum noch seine werck/ sonder was sie gern thun wolten
und ihre mördissche werck/ Wir wissen aber/ das Christus den seinen kein
schwert befolhne/ sondern verboten hat/ da er sagt. Ihr aber solt nicht so
sein odder thun/ Solch wort hat er nicht widderruffen/ wird sich selbs auch
nicht lügen straffen/ Und wird die Gottlosen nicht mit dem schwert/ sondern
mit dem odem odder geist seines mundes tödten/ und durch die erscheinung
seiner zukunfft/ sie hinrichten/ Darumb ist dis aber mal ein gewis greifflich
zeichen/ das der leidige teuffel sey. Zum vierden/ sihe/ wie fein
sie von guten wecken leren / Sprechen/ sie geben ihre gute werck umb einen
grosschen/ damit wollen sie unser affen sein/ und uns nachleren/ weil sie
gehört haben/ das wir leren/ Gute werck machen nicht frum/ tilgen auch auch
die sunde nicht/ versünen auch Gott nicht/ Uber solchs thut hie der teuffel
seinen zusatz/ un veracht die guten werck so gar/ das er sie alle umb einen
grosschen verkeuffen wil/ Da lobe ich Gott meinen Herrn/ das der teuffel sich
selbs inn seiner klugheit so schendlich mus beschmeissen und betoren/ Wir
leren also/ das Gott versunen/ frum machen/ sunde tilgen/ sey so hoch gros/
herrlich werck/ das allein Christus Gottes Son thun müsse/ und sey
eigentlich/ ein lauter/ blos/ sonderlich/ werck des einigen rechten Gottes
und seiner gnade/ dazu unser werck nichts sind noch vermügen/ Aber das darumb
gute werck sollten nichts sein/ odder eines srosschen werd sein/ Wer hat das
jhe geleret/ odder gehöret/ denn itzt aus dem lügenmaul des teuffels. Ich wolt meiner predig eine/
meiner lection eine/ meiner schrifft eine/ meiner Vater unser eins/ ja wie
kleine werck ich imer gethan odder noch thue/ nicht fur der gantze wellt
güter geben/ ja ich acht es theurer/ denn meins leibs leben/ das doch einem
iglichen lieber ist und sein sol denn die gantze wellt/ Denn ists ein gut
werck/ so hats Gott durch mich und in mir gethan/ Hatts Gott gethan/ und ist
Gottes werck/ Was ist die gantze wellt gegen Gott und sein werck? Ob ich nun
wol durch solch werck nicht frum werden (denn das mus zuvor geschehen durch
Christus blut und gnade on werck) dennoch ists/ Gott zu lob und ehren
geschehen/ dem nehesten zu nutz und heil/ Welch er keines man mit der wellt
gut bezalen odder vergleichen kan/ Und diese feine Rotten/ nimpt einen
grosschen dafur/ Ah wie fein hat sich der teuffel hie verborgen? Wer kündte
ihn doch hie nicht greiffen? Widder den glauben leren sie ein welltlich
reich/ Widder die gute werck leren sie zeitlich gut und gelt/ und halten sie
geringer denn einen grosschen/ Widder das Creutz leren sie schwert und rache/
Ach das müssen mir zarte und ja feine Christen sein/ Darumb ist der billich
verdampt/ der solche offenberliche greiffliche lügen und lesterung des
teuffels gleubt/ Aber weiter wirstu inn dem buch selbs finden und sehen/ wie
Christus/ diesen lügengeist/ angreifft/ Stürtzt und zu scheitert/ Dem sey lob
und danck inn ewigkeit/ sampt dem Vater und heiligen geist/ wahrhafftigem
Gott und Herrn/ AMEN |
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